1. پرش به گزارش
  2. پرش به منوی اصلی
  3. پرش به دیگر صفحات دویچه وله

آلمان از سقف سهم مصرف از منابع طبیعی در سال ۲۰۲۶ عبور کرد

۱۴۰۵ اردیبهشت ۲۰, یکشنبه

داده‌های جهانی نشان می‌دهند که آلمان سهم خود از مصرف منابع طبیعی را برای سال ۲۰۲۶ به پایان رسانده است. همزمان گروه‌های محیط زیستی نیز منتقد مصرف زیاد نفت، گاز و زغال سنگ هستند.

https://p.dw.com/p/5DXyi
برج‌های خنک‌کننده نیروگاه زغال سنگ منطقه نئورات در ایالت نوردراین وستفالن آلمان
داده‌های جهانی نشان می‌دهند که آلمان سهم خود از مصرف منابع طبیعی را برای سال ۲۰۲۶ به پایان رسانده استعکس: Jochen Tack/IMAGO

از منظر آمار، آلمان منابع طبیعی مورد نیاز برای کل سال ۲۰۲۶ را از روز یکشنبه ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت) به پایان رسانده است.

سازمان محیط زیستی "شبکه ردپای جهانی" (Global Footprint Network)، اصطلاحا " روز اضافه‌برداشت زمین " را سالانه برای کشورهای مختلف و همچنین برای کل سیاره محاسبه می‌کند.

اینترنت بدون سانسور با سایفون دویچه وله

اگر همه مردم جهان به اندازه ساکنان آلمان منابع طبیعی مصرف و دی‌اکسید کربن تولید می‌کردند، ظرفیت زیستی سالانه زمین همین حالا، در یک‌سوم نخست سال ۲۰۲۶، به پایان می‌رسید.

فدراسیون حفاظت از محیط زیست و طبیعت آلمان (BUND) گزارش داد که آلمان به دلیل وابستگی شدید به سوخت‌های فسیلی، منابع بسیار زیادی را مصرف می‌کند.

بنابر اعلام این نهاد، صنایع انرژی‌بر، بخش ساختمان‌سازی، حمل‌ونقل جاده‌ای و دامداری صنعتی از عوامل اصلی این وضعیت هستند. پیامدهای این روند نیز مدت‌هاست محسوس است؛ از جمله خشکسالی، بارش‌های سیل‌آسا و افزایش گرما در شهرها.

"ناپایداری سبک زندگی و مدل اقتصادی فعلی"

اولاف باندت، رئیس فدراسیون حفاظت از محیط زیست و طبیعت آلمان، می‌گوید: «سبک زندگی و مدل اقتصادی فعلی ما ناپایدار است. ما به جای روی آوردن به انرژی‌های تجدیدپذیر، همچنان به زغال سنگ، نفت و گاز متکی هستیم.»

به گفته او، استفاده از برق تولید شده از انرژی خورشیدی و بادی، پمپ‌های حرارتی و خودروهای برقی سبک، کوچک و کم‌مصرف، می‌تواند استقلال، ثبات در برنامه‌ریزی و حفاظت از اقلیم را تقویت ‌کند.

در سال ۲۰۲۵، "روز اضافه‌برداشت زمین" در آلمان در سوم ماه مه فرا رسیده بود.

این‌که امسال این روز یک هفته عقب‌تر افتاده است، نتیجه یک سبک زندگی سازگارتر با محیط‌ زیست نیست؛ بلکه بیشتر به‌دلیل به‌روزرسانی داده‌ها و تغییر در روش‌های محاسبه است.

آلمان هنوز یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان زغال‌سنگ و گاز در اروپاست و پس از بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین، در برخی دوره‌ها استفاده از سوخت‌های فسیلی مجددا افزایش یافته است.

ابتکار دانشجوی برلینی برای مقابله با گرمایش زمین

پرش از قسمت در همین زمینه

در همین زمینه